Őszinte vélemény a nap híreiről egy hátszél nélküli közéleti blogon

Beszélő majom

Beszélő majom

Miért nyit ki vasárnap is a multi?

2014. november 08. - polyvinyl

Nem azért, mert a kedvünkbe akar járni, vagy mert pénzt akar keresni, hanem azért, mert nem akar a fogolydilemma nevű játékban veszíteni. A fogolydilemma nevű játékelméleti kérdés lényege ugyanis, hogy kooperációval közepes mértékben lehet nyerni, míg aki nem működik együtt a másikkal, az vagy nagyot nyer, vagy nagyot bukik.

Ha mindegyik multi zárva tartana vasárnap, mindegyikük ugyanúgy egyformán jól járna, mint akkor, ha mind kinyit vasárnap. Ám nagyot kaszálni csak azok tudnának, akik úgy tarthatnának nyitva, hogy a versenytársaik közben zárva tartanak, és a zárva tartó üzletek vevőköre nem hozza előre egy másik napra a vásárlását.

A vasárnapi nyitva tartás ugyanis nem csak bevételt hoz, de bérköltsége és rezsiköltsége is van. És mivel a vasárnapi forgalom többnyire lanyha a hét más napjaihoz képest, könnyen lehet, hogy a vasárnapi nyitva tartás költségeit az aznapi forgalomból éppen csak hogy ki lehet gazdálkodni, ha ugyan nem kell megtámogatni a hét többi napján realizált bevétel kárára.

Így szerintem a multik lehet, hogy alapvetően jól járnának, ha vasárnap ki se nyitnának. Csak azért nyitnak ki mégis, mert nem akarják, hogy azok, akik kinyitnak, ne járjanak SOKKAL jobban ahhoz képest, mint ahogy akkor járnának, ha egyesek kinyitnának, mások zárva tartanának, vagy ha akkor járnának, ha mindenki egységesen zárva tartana.

Nézzük meg ezt egy leegyszerűsített példán:

Tegyük fel, hogy egy multinak egy átlagos vasárnapi napon 2 egység bevétele, míg egy egységnyi kiadása van abban az esetben, ha a konkurencia is nyitva tart, és nem tudják egymás elől elszipkázni a vásárlókat. Ha viszont ugyanez a multi vasárnap zárva tart, lemond ugyan 2 egységnyi bevételről, de megtakarít 1 egységnyi kiadást.

Tegyük fel az egyszerűség kedvéért, hogy ennek a multinak a vonzáskörzetén belül egyetlen egy multi versenytársa van.

1. Ha vasárnap mindketten nyitva tartanak, mindkettőjüknek lesz 2 egység bevétele és 1 egység kiadása. Így mindketten 1 egységnyi pozitív mérleggel zárják a napot.

2. Ha vasárnap az egyik kinyit, míg a másik zárva tart, és feltételezve, hogy mindkettőjük vevőköre a nyitva tartó egységbe megy vásárolni, akkor a nyitva tartó multinak lesz 4 egység bevétele és 1 egység kiadása. Így a nyitva tartó multi 3 egységnyi pozitív mérleggel zárja a napot, míg a zárva tartónak lesz 1 egységnyi megtakarítása.

3. Ha viszont vasárnap mindketten zárva tartanak, akkor azon a napon egyiküknek se lesz se 2 egység bevétele, se 1 egység kiadása.

Tehát:

1. Nagyot csak akkor lehet kaszálni a vasárnapi nyitva tartással, ha egyikük kinyit, míg a másikuk zárva tart ÉS a zárva tartó üzlet vevőköre NEM teszi át egy másik napra a heti bevásárlását.

2. Ha mindketten kinyitnak, azzal csak azt érik el, hogy egyikük se tud a másikhoz képest jobban járni.

3. Ha mindketten bezárnak, akkor elesnek 2 egységnyi bevételtől, de megtakarítanak 1 egységnyi kiadást.

És ami ebben az esetben igen lényeges:

4. Míg ha mindkét üzlet rá tudja venni a vevőkörét, hogy az a hét egy másik napján intézze a bevásárlást nála, akkor mindkét üzlet zárva tarthat vasárnap anélkül, hogy akár a heti bevételét tekintve, akár a konkurenciához képest rosszabbul járna, ráadásul mindkét üzlet MEGTAKARÍTHATNA 1 egységnyi kiadást.


Na de mi az a fogolydilemma?

A fogolydilemma egy nem zéró összegű játék, aminek az a lényege, hogy két, súlyos bűncselekménynel gyanúsított fogoly mikor jár jobban: ha mindketten vallomást tesznek, ha mindketten hallgatnak, vagy ha az egyikük hallgat, a másik pedig vallomást tesz.

1. Ha mindketten vallanak, mindkettőjük büntetése egyformán 2-2 év lesz.

2. Ha egyikük vall, a másik hallgat, akkor a vallomást tevőt elengedik, míg azt, aki hallgat, 10 év börtönre ítélik.

3. Ha mindketten hallgatnak, mindketten egyformán 5-5 év büntetést kapnak.

Vagyis:

1. Ha mindkét rab önző, és mindketten egymásra vallanak, mindketten büntetést kapnak, de mindketten a LEGKISEBB VESZTESÉGGEL ússzák meg a dolgot. Ez megfelel annak, mint amikor mindkét bolt kinyit, és mindketten keresnek 2-2 egységet a vasárnapi nyitva tartással, mindkettőnek lesz 1-1 egységnyi kiadása, és egyik se jár jobban, mint a másik.

2. Ha az egyik rab önző, a másik nem, akkor az önző rab szabadul, és NAGYON JÓL jár, míg a nem önző rab súlyos büntetést kap, és NAGYON ROSSZUL jár. Ez megfelel annak, mint amikor az egyik bolt kinyit, a másik nem, így aki kinyit, 1 egységnyi kiadás mellett keres 4 egységet, míg aki zárva tart, az elveszít 2 egységnyi bevételt, miközben megtakarít 1 egységnyi kiadást.

3. Míg ha mindkét rab hallgat, vagyis a hallgatásukban "összetartanak", KÖZEPES MÉRTÉKŰ veszteséggel ússzák meg a dolgot. Ez megfelel annak, mint amikor egyik bolt se nyit ki, így egyik se keres pénzt, de mindketten megtakarítják az aznapi kiadást.

fogolydilemma


Tetszett a poszt? Lájkold!



A bejegyzés trackback címe:

https://beszelomajom.blog.hu/api/trackback/id/tr646878697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tomwar 2014.11.10. 11:15:44

Szuper elmelet!

Hogy illesztjuk bele a gyevi birot?

Moin Moin 2014.11.10. 16:55:11

1.) Már ott hazugság a poszt, hogy a vasárnapi nyitva tartást max nullszaldósnak mondja - pedig köztudottan nem az, sőt!

2.) Aztán: a kereszténylobbi által preferált vasárnapi nyitvatartási tilalom csak a plázákra vonatkozna, így azok vasárnapi forgalmának egy részét átterelné egy kényszerintézkedéssel a CBA-hoz. Így bizony az is hazugság, hogy a vasárnapi pláza-zárvatartással minden pláza "nyerne": valójáéban a Fidesz-támogató CBA nyerne vele, a plázák pedig elveszítenék a vasárnapi bevételüket. (Az pedig nem igaz, hogy akkor az emberek ugyanazt a pénzt más napokon ugyanúgy és ugyanott költenék el, hiszen elmaradnának az ún. kapcsolódó vásárlások, ill. a plázák nem csak üzletekben folyó eladásból tesznek szert bevételekre, hanem mozikból, ill. vendéglátásból is.)

3.) Továbbá: legutóbb Rákosiék - azaz a "komcsik" - szóltak bele a kereskedelembe és a magánüzletek nyitva tartásába ideológiai-eszmei alapon.

4.) ...Arra nyugodtan számítsatok, hogy polgári engedetlenségi mozgalom szerveződik: a plázák egyszerűen nem fogják betartani ezt a barom szabályt, ha meghozzák. Ha pedig a kormány az ilyen-olyan, Fideszesek által feltöltött hatóságaival bírságol, szankcionál, akkor a plázák egységesen lépnek fel az Európai Bíróságon, hiszen a magyar kormány megsérti ezzel a szektorsemlegesség elvét (Európai Unióról szóló szerződés 2. cikk). Ja, csak szólok: a 2. cikk megsértése ok a 7. cikk alkalmazására!:-)

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.11.10. 22:06:29

@Moin Moin:

Hogy értd azt, hogy hazugság? Neked nincs rendes szókincsed, hogy árnyaltan tudd magad kifejezni?

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.11.10. 22:23:45

@Moin Moin:

A 4. ponthoz:

1. Polgári engedetlenséget csak magánszemély (polgár) képes tanúsítani, jogi személyiséggel rendelkező szervezet nem.

2. Az országban működő gazdasági társaságok kötelesek betartani a hatályban lévő rendelkezéseket. Jogorvoslatért persze fordulhatnak uniós szervekhez, de azt nem tehetik meg, hogy amíg a beadványuk ügyében nincs döntés, addig önhatalmúlag bírálják felül az adott ország törvényeit.

3. Az általad hivatkozott 2. cikk személyekre vonatkozik, nem szervezetekre.

4. A szektorsemlegesség elve nem azt jelenti, amit bele akarsz magyarázni, és nem húzható rá erre az esetre.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.11.10. 22:51:04

@polyvinyl: Alapvetően téves feltételezésekből indulsz ki. Azt mondja minden felmérés, hogy a heti forgalom kb. 20%-a jelenik meg vasárnap. Viszont mivel 7 nap van az időarányos rész nem lenne 15% sem... Azaz a vasárnap minden érdekelt véleménye szerint erős nap. Így minden olyan elmélet ami ennek a gyenge nap voltából indul ki alapvetően téves.

A mögöttes probléma egyszerű:
1. A magyar piac árérzékeny piac. Ez a hipermarketeknek, diszkontoknak kedvez.
2. A közlekedés költsége is költség. Ez a kevesebb, de nagyobb bevásárlásnak kedvez
3. A fentiek kapcsán egy vásárlás időigénye részben a szükséges út, részben az üzletek nagyobb mérete miatt jelentős. És nem mindenkinek van erre ideje és ereje hétköznapokon. Ezért erős a hétvége.
4. A munkanapok esetleges átcsoportosítása a szombatot sokszor kiüti...

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.11.10. 23:57:25

@Válasszunk:

"Azt mondja minden felmérés, hogy a heti forgalom kb. 20%-a jelenik meg vasárnap. "

Ez vidéken egészen biztosan nem igaz. Márpedig a lakosság 80%-a vidéken lakik. A vasárnapi szórakozással összekapcsolt bevásárlás viszont, mint családi program, a fővárosi középosztályra jellemző.

Vidéken a CBA-n kívül kb 3 nagy multi fedi le az országot: a Tesco, a Spar és a Penny. Nem mondhatnám, hogy a bevásárlókocsi telepakolásán kívül bármilyen más családi élményt is lehetne a hétvégi shoppingoláshoz kapcsolni. Vidéken ugyanis nincs se mozi, se egzotikus éttermek, se amerikai kávézó, se gyorsétterem, se játszóház, se bármi más az üzletek nagyjából akárhány méteres körzetében, ahol a vásárláshoz kapcsolódóan szórakozni lehetne.

Ráadásul a vidéki emberek egy komoly hányada még ettől a négy említett multitól is olyan messze lakik, hogy többe kerülne neki eljutni odáig, mint amennyit megtakarítana azzal, hogy olcsóbban vásárolhat, mint a helybéli, vagy a városközponti kisebb üzletekben.

Akiknek van állásuk, és ingáznak a munkahelyükre, azok vidéken munkanapon, hétközi szabadnapon, vagy szombaton oldják meg a nagybevásárlást. Vasárnap ez nem jellemző. A helyben lakó városiak száma vidéken nem sokat számít ebből a szempontból, mert az üzletek csak belőlük, a vonzáskörzetet nem figyelembe véve nem tudnának megélni.

Ez egy fővárosinak nyilván elképzelhetetlen, de egy vidéki városban szombat délutánra az utcák nagyjából kiürülnek. Fiatalok vannak kint, de ők nem igazán vásárolni mennek.

Mindezek miatt vidéken az van, hogy vasárnap a nyitva tartó üzletek gyakorlatilag konganak az ürességtől, és csak azért nem zárnak be, mert a törzsvásárlóikat féltik a konkurens, nyitva tartó üzlettől. Ezt az állítást veheted készpénznek.

Így az eladók bent malmoznak, számottevő forgalom nélkül, holott, ha bezárhatnának, mert mindenki bezárna ugyanabban az időben, akkor értelmesen tölthetnék a hétvégét.

A pécsi egykori FEMA példáját tudnám hozni, erről konkrét cikket is láttam nemrég a neten. Felépült kb 25 éve, a plázaépítés hőskorában a világszám bevásárlóközpont a város szélén. Évtizede üresen áll, már a tetőt bontják a lomizók, mert a város vásárlóereje nem tudta eltartani. Nem csak azt, de az egykor virágzó belvárosi üzletházakat se.

Szóval szerintem alapvető melléfogás össznépi felháborodásban reménykedni, ha a vasárnapi zárva tartást előírnák. Aki ezt teszi, nincs tisztában azzal, hogy milyen elvárások, szokások és lehetőségek között él a lakosság vidéki 80%-a.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2014.11.11. 00:18:11

@polyvinyl: Tévedsz. Vidéken ugyanis még nagyobb gond az, hogy az ingázás a távolság miatt is sok időt vesz el. A menetrend sem utasbarát, sokan melós járattal mennek haza. A helyi kisboltok messze nem tartanak mindent. Nem csak egy faluban (mint mondjuk Nemesgulács, Hegymagas, Vászoly, stb) nem tartanak mindent, de a vidéki városok sok kisboltja sem (pl. Siófok, ahol pár évet éltem). Azaz kénytelenek sokan elmenni vásárolni a multihoz.

Csakhogy minden héten elmenni drágább lenne, így akinek van lehetősége sok mindent megvenni az ezek kapcsán *havi* nagybevásárlást tart.

Plázát a város szélére építeni marhaság. Mert annak a szórakoztató és közösségi funkciója fontos. Az nem diszkont és hipermarket. Egy rossz helyre, rossz koncepcióval épülő üzlet csődje, mint egyedi példa nem bírál felül általános trendeket. Ráadásul a pláza amiben nem feltétlenül van versenyképes hipermarket, diszkont meg pláne nincs, baromira nem azonos kategória a hipermarketekkel. A pláza legtöbb üzlete ehhez alkalmatlan.

Olyanokat ahol a több oldalról látott kutatás a forgalmat ORSZÁGOS szinten méri.

Tudod az ilyen adatok megoszlását: Több lánc egymástól függetlenül méri. Szakszervezetek mérik. Piackutatással foglalkozó cégek mérik. A NAV is méri az online pénztárgépeknek megfelelően. A heti forgalom 20%át országos szintre pedig ők mondják. És a találgatásod például a kinek, mikor van ideje kérdést nem veszi figyelembe.

És elárulok valamit: Az utcákon akkor sem járkálnak sokan, ha a jelentős részük éppen a TESCOban, Aldiban, Lidl-ben van. Fura, hogy az utóbbi kettőt kihagytad. A CBAn és a multikon kívül viszont van még Reál és Coop is. Meg piacok.

Az állításaidat akkor vehetném készpénznek, ha nem lenne ellenkező irányú tapasztalatom. Nem látnák rá ellenkezőt bizonyító statisztikára. Nem ignorálnád az idő problémáját. Nem kevernéd a plázát és a hipermarketet.

Nem feledkeznél meg olyan dolgokról, hogy a plázában van kötelező nyitva tartás a legtöbb boltra. Ha nem vállalod, akkor vagy nem lesz ott üzleted, vagy sokkal rosszabb feltételekkel. Mert a plázának létkérdés, hogy nyitva legyél. Ha a fél pláza zárva van, akkor a mozi, a food court, stb. sem pörög.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.11.11. 09:47:29

@Válasszunk:

" Tévedsz. "

Már hogy tévednék. Vidéki városban élek. Látom, mi van körülöttem.

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.11.11. 09:49:46

@Válasszunk:

"Olyanokat ahol a több oldalról látott kutatás a forgalmat ORSZÁGOS szinten méri."

Vagyis a fővárosi vasárnapi pörgés kiegyensúlyozza a vidéki vasárnapi pangást.

I_Isti 2014.11.11. 09:51:55

@polyvinyl: Pénz nélkül se vidéken, se városban, se sehol nem lehet "értelmesen tölteni a hétvégét".

polyvinyl · http://beszelomajom.blog.hu 2014.11.11. 10:28:50

@Válasszunk:

"Az utcákon akkor sem járkálnak sokan, ha a jelentős részük éppen a TESCOban, Aldiban, Lidl-ben van. "

Az Aldi-nak és a Lidl-nek nincs erős, országos hálózata.

Hozzávetőleges adatok az üzletek számáról Magyarországon, nem nézve azok alapterületét:

Aldi - 99 db - üzletpolitikája szerint a nagy forgalmú konkurensei mellé települ, ahol elég vevő fordul meg ahhoz, hogy megéljen az átcsábításukból

Lidl - 159 db

Penny - 191 db

Tesco - 260 db (?)

Spar - 400 db

CBA - 1100 üzlet CBA-logós kisker, 45 üzlet nagyker, ami végfelhasználókat is kiszolgál, 2000 üzlet nem CBA logós, de a CBA nagykerből vásárol

Coop - 3000 üzlet

fesztiválozó · http://legyenrend.blog.hu 2014.11.13. 16:53:27

@polyvinyl: Nem tudom hol élsz, de attól, hogy vidéken, még nem jelentheted ki megalapozottan azt, hogy "Ez vidéken egészen biztosan nem igaz. Márpedig a lakosság 80%-a vidéken lakik."
Már csak azért sem, mert én is vidéken éltem, de nekem az a tapasztalatom, hogy a megyeszékhelyeken lévő hiperekbe 30-40 km-es körzetből rengetegen mennek vásárolni. Szóval ezt az érvet el lehet felejteni.

Amúgy a 40000 főnél nagyobb településen élők száma kb 3,6 millió ember, az ottani vásárlási szokások inkább városiasak.

Lényeg a lényeg, sokkal megalapozottabban kellene érvelned, nem megérzésekre kellene hagyatkoznod. :)

TammyV 2014.12.01. 20:43:21

Ez a cikk ugy szar ahogy van.
Es pontatlan is tenyekkel kapcsolatban
süti beállítások módosítása